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  • L’auteur livre quelques réflexions personnelles sur la spécificité de la réponse européenne à la question sociale telle qu’elle se pose aujourd’hui. Davantage qu’une émanation de la politique de l’Union européenne, il voit dans le modèle social européen un patrimoine commun aux peuples de l’Europe en matière d’emploi et de travail. Ce concept traduit une triple réalité : une régulation sociale fondée sur la concertation ; un régime élaboré de protection sociale et l’existence de services publics à finalité sociale, ainsi qu’un interventionnisme actif de l’État en matières industrielle, économique et sociale. Si ce modèle doit faire face à des critiques et à des difficultés, l’évolution semble davantage aller dans le sens de son adaptation que dans celui de sa disparition.

  • The author, former Director of the International Labour Organization, provides a succinct overview of the principles developed by the ILO's supervisory bodies (especially the Committee on Freedom of Association) in relation to the right to strike. The topics discussed include general recognition of the right to strike, as well as the types of conditions and restrictions on collective action that may be permitted, e.g. in the area of essential services. The paper also examines the extent to which public authorities may interfere in strikes, and whether sanctions and anti-strike measures imposed by employers are allowed. In the second part of the paper the author turns to a consideration of the ILO standards that apply to alternative means of dispute resolution, with particular emphasis on the use of conciliation, mediation and arbitration. The paper concludes with some general observations based on the ILO's accumulated experience.

Last update from database: 12/29/24, 4:10 AM (UTC)

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