Document type | Article |
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Author | Wells, Donald M. |
Journal | The Canadian Journal of Sociology / Cahiers canadiens de sociologie |
Volume | 20 |
Date | 1995 |
ISSN | 0318-6431 |
Pages | 193-225 |
URL | http://www.jstor.org/stable/3341005 |
Focusing on the origins of the United Automobile Workers (UAW) in Canada during the 1940s, this study analyzes the evolution of a work-centred, "rank and file" model of unionism into a top-down model of economistic unionism centred on collective bargaining and the stabilization of labour-management relations in the workplace. In order to attain organizational security, UAW leaders turned to state elites. The main price of employer and state acceptance of such security was the union leaders' agreement to suppress worker "direct action." This tradeoff has helped to shape the current limits of trade union mobilization in Canada. /// Cette étude se concentre sur les origines du TUA (Travailleurs Unis de l'Automobile) au Canada pendant les années 1940 et analyse l'évolution d'un modèle de syndicalisme "s'appuyant sur la base" qui s'est transformé en un modèle pyramidal de syndicalisme de l'économie, centré sur la négociation collective et la stabilisation des relations industrielles sur le lieu de travail. Dans le but de parvenir à la sécurité organisationnelle, les dirigeants du TUA se sont tournés vers les élites d'État. Le prix principal à payer pour que les employeurs et l'État acceptent de donner une telle sécurité aux syndicats a été de faire promettre à leurs dirigeants d'interdire aux ouvriers de recourir à "l'action directe." Ce marché a aidé à marquer les limites actuelles imposées à la mobilisation des syndicats au Canada.